دور التسويق الشعوري في تعزيز بهجة الزبون دراسة تحليلية استطلاعية لآراء عينة من قادة وتابعين في مركز السيدة زينب الكبرى (ع) التخصصي الجراحي للعيون والأسنان

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

ليلى محسن الحكيم

Abstract

المستخلص. تناول البحث الحالي دور التسويق الشعوري في تعزيز بهجة الزبون ، ويقدم البحث متغيرات حديثة ومهمة في العلوم التسويقية بشكل مفاهيمي موضوعي وتطبيقي عملي. ويهدف البحث الى قياس تأثير التسويق الشعوري في تعزيز بهجة الزبون في مجتمع البحث. وحاول البحث تقديم اطار نظري لمتغيري البحث اعتماداً على ما قدمه المنظرين في هذا المجال، واطار عملي تحليلي لآراء عينة من قادة وتابعين في مركز السيدة زينب الكبرى (ع) التخصصي الجراحي للعيون والاسنان إحدى المشاريع الاستثمارية والخدمية التابعة للعتبة الحسينية المقدسة بلغت (33) شخصاً، وتم التعبير عن متغير التسويق الشعوري كونه متغيراً مستقلاً من خلال أبعاده الفرعية هي (المشاعر الجمالية، المشاعر النفعية، المشاعر الأساسية، المشاعر الواعية، تنظيم المشاعر، المشاعر الإيجابية، المشاعر السلبية) ، أما بهجة الزبون كمتغير مستقل فهو أحادي البُعد. وقد استخدم البحث الاستبانة كأداة قياس أساسية لجمع البيانات التي وظفت لاختبار فرضيات البحث، وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات ذات العلاقة بمتغيرات البحث. وتوصل البحث الى جملة من الاستنتاجات وكان من أبرزها مدى توافر متغير التسويق الشعوري في مركز السيدة زينب الكبرى (ع) التخصصي الجراحي للعيون والاسنان إلى أن التسويق الشعوري متوافراً ضمن مستوى مرتفع مما يؤشر توجه لدى العاملين في المركز للتعامل شعورياً مع زبائن المركز وهذا مؤشر إيجابي في مجال عمل المركز. ويوصي البحث الى ضرورة أن يقوم المركز بزيادة الاهتمام بالمشاعر الجمالية ، والمشاعر النفعية ، والمشاعر الواعية، والقيام بتنظيم المشاعر والعمل على اظهار المشاعر الايجابية ومحاربة المشاعر السلبية في المركز إذ أن هذه الأبعاد ظهر أنها غير ذات أهمية للزبائن في بهجتهم وهذا يعني أنها غير واضحة الادراك من قبل الزبائن مما يفرض على المركز العمل على جعلها قيمة واضحة ترافق خدماتها التي تقدمها مما ينعكس على زيادة بهجة زبائنها.


Abstract. The present research deals with the role of emotional marketing in enhancing the customer's joy, the research presents important and modern variables in marketing science in an objective conceptual and practical application. The research aims to measure the impact of emotional marketing in enhancing the joy of the customer in the research community. The research tried to provide a theoretical framework for the two variables of research based on the theorists in this area, My analytical framework provided the views of a sample of leaders and followers at the Sayyida Zeinab Center Specialized surgical eye and dental one of the investment and service projects of the institution of imam hussien holy shrine reached (33) people. Variable marketing is expressed as an independent variable through its sub-dimensions (Aesthetic feelings, utilitarian feelings, basic emotions, conscious emotions, regulating emotions, positive emotions, negative emotions), the joy of the customer as an independent variable is one-dimensional. The research used the questionnaire as a basic measurement tool to collect the data used to test the research hypotheses, the research reached a set of conclusions and recommendations related to the research variables. The research reached a number of conclusions The most notable was the availability of a variable marketing sensitivity in the Sayyida Zeinab Center The specialist surgical eye and dental that the marketing is available within a high level, which indicates the tendency of staff in the center to deal with the customers of the center and this is a positive indicator in the work of the center. The research recommends that the center should pay more attention to aesthetic feelings, Utilitarian feelings, conscious feelings, organizing emotions, working to show positive emotions and fight negative emotions in the center These dimensions have been shown to be insignificant to customers in their delight, meaning that they are not clearly perceived by customers This requires the Center to work towards making it a clear value accompanying its services, which reflects on the delight of its customers.   

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
الحكيمل. (2019). دور التسويق الشعوري في تعزيز بهجة الزبون دراسة تحليلية استطلاعية لآراء عينة من قادة وتابعين في مركز السيدة زينب الكبرى (ع) التخصصي الجراحي للعيون والأسنان. Warith Scientific Journal, 1(1), 51-73. Retrieved from https://autodiscover.wsj.uowa.edu.iq/index.php/warith/article/view/22